انواع مختلف هاست


برای ساخت سایت نیاز داریم که پیش از هر چیزی اطلاعات و داده‌ها را در جایی ذخیره کنیم. به مکانی که داده‌ها در آن ذخیره و پس از پردازش بین سایت و کاربر رد و بدل می‌شود هاست یا hosting گفته می‌شود.

سرویس hosting یا هاست چیست؟

برای ساخت سایت نیاز داریم که پیش از هر چیزی اطلاعات و داده‌ها را در جایی ذخیره کنیم. به مکانی که داده‌ها در آن ذخیره و پس از پردازش بین سایت و کاربر رد و بدل می‌شود هاست یا hosting گفته می‌شود.

انواع مختلف هاست چیست؟

1. هاست اشتراکی یا Shared Hosting

بیشترین سهم هاست را هاست اشتراکی به خود اختصاص داده است. هاست اشتراکی مجموعه‌ای از تعداد هاست‌ها به تعداد بالا روی یک سرور است که هر سایت روی یکی از این هاست‌ها میزبانی می‌شود. در هاست اشتراکی هر سایت به صورت شراکتی از منابع کل سرور استفاده می‌کند.

2. هاست اختصاصی یا Dedicated Hosting

در هاست اختصاصی صرفا یک سایت میزبانی می‌شود که نیازی به کانفیگ کردن آن به شکلی که به تعریف هاست پرداخته شود نیست. در یک هاست اختصاصی کلیه منابعی که برای سرور در نظر گرفته شده در اختیار یک سایت قرار دارد. به همین دلیل دسترسی به سرعت فوق العاده بالا، فضای زیاد و مدیریت کامل از ویژگی‌های این نوع هاست است.

3. هاست مجازی یا VPS

این نوع از هاستینگ نوعی خاصی از هاست اشتراکی و هاست اختصاصی است. یعنی به کمک نرم‌افزارهای مجازی سازی یک سرور به چند سرور مجازی تقسیم بندی می‌شود که هر سرور مجازی روی سرور اصلی را می توان به عنوان یک هاست اختصاصی در نظر گرفت.

در واقع همان نوع هاست اشتراکی است، اما چون مجازی سازی روی آن انجام گرفته و تعداد سایت‌های کمی روی سرور قرار دارد، به منابع بیشتری نسبت به هاست اشتراکی، و منابع کمتر نسبت به هاست اختصاصی دسترسی دارید. استفاده از این نوع میزبانی امروزه به دلیل هزینه کمتر نسبت به سرور اختصاصی طرفداران زیادی دارد.

4. هاست وردپرس یا Wordpress Hosting

همانطور که از نام آن مشخص است این هاست به گونه‌ای کانفیگ شده است که مناسب سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. این کانفیگ به این صورت است که هر ابزاری که به کارایی بهتر وردپرس کمک کند روی سرور نصب و راه‌اندازی خواهد شد. به عنوان نمونه سعی شده تا از وب‌سرور لایت اسپید استفاده شود تا با نصب افزونه کش لایت اسپید وردپرس سرعت سایت‌ها بیشتر باشد. یا اینکه تعداد سایت‌های روی سرور کمتر در نظر گرفته می‌شود تا فضا و منابع هر سایت نسبت به هاست اشتراکی بیشتر باشد.

5. هاست ابری یا Cloud Hosting

هاست ابری جدیدترین و آخرین نوع سرویس هاستینگ است که در آن به جای استفاده از یک سرور، چندین سرور به صورت همزمان فعال بوده و به یکدیگر متصل هستند تا هر گاه که اختلالی در یکی از سرورها رخ داد سرور دیگر دست به کار شده و کمبود منابع را جبران کند.


تاریخ خبر : 1399/10/03